ទស្សនៈរបស់សូក្រាត
(៤៦៩-៣៩៩ មុន គ.ស.)ជីវប្រវត្តិរបស់សូក្រាត សូក្រាត (SOCRATE)
កើតនៅក្នុងឆ្នាំ ៤៦៩ មុន គ.ស. ក្នុងតំបន់អូឡាំព្យ៉ាដ
ទីក្រុងអាតែននៃប្រទេសក្រិចគឺកើតក្រោយសង្រ្គាមនៅសាឡាមីន ១០ ឆ្នាំ ។
គាត់បានទទួលមរណកាលនៅឆ្នាំ ៣៩៩ មុន គ.ស. ក្នុងតំបន់អូឡាំព្យ៉ាដ
ទីក្រុងអាតែន ក្នុងជន្មាយុ ៧០ ឆ្នាំ ។សូក្រាត
គឺជាទស្សនវិទូម្នាក់ដែលប្រកបដោយបញ្ញាវាងវៃ និងឈ្លាវឆ្លាត
ព្រមទាំងមានជីវិតពោរ ពេញ ទៅដោយសីលធម៌ជាងគេបំផុត ។ ឪពុកឈ្មោះ សូប្រូស៊ីន
ដែលមានមុខរបរជាជាងចម្លាក់ថ្ម មា្តយ ឈ្មោះ ហ្វារ៉ាណែត មានមុខរបរជាឆ្មប ។
ដូច្នេះហើយ បានជាសូក្រាតតែងនិ យាយថា «ម្តាយខ្ញុំជាឆ្មបសំរាលកូន
ឯខ្ញុំជាឆ្មបសំរាយគំនិត» ។លក្ខណៈទូទៅរបស់សូក្រាតលោកសូក្រាត (៤៦៩-៣៩៩)
មុន គ.ស. គាត់បានក្លាយជាអ្នកទស្សនវិជ្ជាម្នាក់ដែលសំខាន់ និងល្បី ល្បាញ
នៅក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តរបស់ពិភពលោក ។គាត់ត្រូវបានរដ្ឋាភិបាលក្រុងអាតែន
ដែលគ្រង ប្រទេសខ្លួននាពេលនោះ
តាមរបបប្រជាធិបតេយ្យបែបផ្ទាល់បានចោទប្រកាន់គាត់ថាគាត់មិន បាន
គោរពដល់ព្រះរបស់ទីក្រុង នាសម័យនោះ ហើយនឹងបានផ្សព្វផ្សាយនូវដំណឹងអកុសល
ផ្សេងៗទៀតហើយថែមទាំងបានបំផ្លាញដល់អនាគតរបស់យុវជន ។ នៅពេលនោះរដ្ឋាភិបាល
យល់ថាផ្នែកនយោបាយពុំមានទោសកំហុសអ្វីទេ
ចំណែកឯបញ្ហាសាសនាវិញស្ថិតក្រោម សមត្ថ កិច្ច របស់រដ្ឋ ។
លោកសូក្រាតបានបង្រៀនថា «នយោបាយគឺជាសិល្បៈដែលទាមទារឲ្យមាននូវ
ចំណេះដឹងជាមូលដ្ឋានដ៏ល្អ» ។ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ ក្នុងចំណោមនោះ
មានប្រជាជនភាគច្រើនរាប់បញ្ចូលទាំងអ្នក
នយោបាយនាសម័យនោះពុំមានចំណេះដឹងជាមូលដ្ឋានល្អនោះឡើយ ហើយជាហេតុ ធ្វើឲ្យពួក
គេពុំអាចដោះស្រាយនូវបញ្ហានយោបាយបានល្អទេ។
ទស្សនៈខាងលើនេះវាប្រឆាំងទៅនឹងគំនិត ប្រជាធិបតេយ្យរបស់អាតែន
ដែលត្រូវការចាំបាច់នូវសំឡេងមនុស្សគ្រប់រូបត្រាប់តាមមាត់របស់ពួកគេដូចៗ
គ្នា ។ ហើយនៅពេលនោះសូក្រាតបានទាក់ទង នឹងពួកគណាធិបតេយ្យ
ដែលកាន់អំណាចនៅក្រុងអាតែនក្នុងកំឡុងឆ្នាំ ៤១១ មុន គ.ស ហើយឆ្នាំ
៤០៤-៤០៣ មុន គ.ស. ហើយកិច្ចការរបស់ពួកគណាធិតយ្យ
(Oligarchy)នេះត្រូវបាពួករាជាធិបេតយ្យ (Monarchy)
នាពេលនោះគិតថាមានគ្រោះថ្នាក់បំផុត ។
មួយចំនួននៃពួកនេះមានពីរបីនាក់ធ្លាប់ជា អតីតក្លើ របស់គាត់ពីមុន ។
ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ សូក្រាតយល់ថា ពលរដ្ឋទាំងអស់ ទោះជាក្នុង
ករណីណាក៏ដោយ ត្រូវតែគោរពបង្គាប់របស់រដ្ឋហើយមិនអាចក្បត់ងមនសិការនេះឡើយ ។
គាត់ បានប្រកែកដាច់ខាតចំពោះការជួយរូបគាត់ឲ្យរត់ចេញពីគុក ។ ហេតុផល ៣
យ៉ាងដែលគាត់ បានផ្តល់គឺ៖
១-កិច្ចការទំនាក់ទំនងរវាងរដ្ឋ ហើយនឹងពលរដ្ឋ
គឺវាមិនដូចគ្នាទៅនឹងទំនាក់ទំនង រវាង ឪពុកម្តាយហើយនឹងកូនទេ
គឺថារដ្ឋជំពាក់គុណពលរដ្ឋ ព្រោះថាពលរដ្ឋ ជាឪពុកម្តាយរបស់រដ្ឋ
។
២-ក្នុងនាមសូក្រាត ជាអ្នកគោរពច្បាប់ម្នាក់ ហើយគាត់ជាពលរដ្ឋអាតែន
គាត់បាន ទទួល នូវការទំនុកបំរុងនានាដើម្បី ទ្រទ្រង់ជិវិតរបស់គាត់
ដូច្នេះគាត់បានចុះហត្ថលេខា ជាមួយអាតែន ថា គាត់ត្រូវតែគោរពច្បាប់អាតែន
។៣. ការរំលោភលើច្បាប់រដ្ឋហើយ ប្រសិនបើអ្នកគ្រប់គ្រងគិតថា
ត្រឹមត្រូវនោះលទ្ធិផលបាន មក វិញគឺប្រកបដោយគ្រោះថ្នាក់បំផុត
ក្នុងការវិនិច្ឆ័យតាមគតិយុត្តបែបនេះ.។លក្ខណៈសំខាន់ៗមួយចំនួនទៀតសូក្រាត
ត្រូវបានជនជាតិក្រិចទាំងអស់ប្រសិទ្ធិនាមថាជាបិតាទស្សនៈវិជ្ជា
និងជាបិតាវិទ្យាសា ស្រ្តនយោបាយ។ប្រជាជនអាតែននាពេលនោះ ទទួលស្គាល់គាត់ថា
ជាវាគ្មិនពូកែនិយាយពូកែ សួរពូកែឆ្លើយទីណាមានសូក្រាត
ទីនោះមានមនុស្សរោម ជុំវិញ។ កិច្ចការរបស់គាត់គឺស្វែងរកការ
ពិតមានសុភវិនិច្ឆ័យ សមហេតុផលមានតំលៃ មានសុជីវធម៌ សីលធម៌
ដែលកត្តាទាំងនេះជា លក្ខណៈរបស់រដ្ឋនិងច្បាប់ ។
បើមានការពិភក្សាស្តីអំពីសីលធម៌នយោបាយ គាត់បានពន្យល់
ច្បាស់លាស់និងមានលក្ខណៈនិយមន័យ ។
លោកបានលើកពីលក្ខណៈខុសគ្នារវាងសិទ្ធិពិត និង ច្បាប់រដ្ឋ
ឃើញថាចំនុចទាំងពីរនេះមានប្រភពចេញអំពីIntellector Reason
ទាំងអស់ជាដំបូង ។គាត់បានព្យាយាមធ្វើការបកស្រាយ
ឆ្លុះបញ្ចាំងពីការរៀបចំប្រមូលផ្តុំ នូវលក្ខណៈធម្មជាតិ
Intellectដែលជាប្រភពមានសុជីវធម៌នៃនយោបាយ
និងនៃបាតុភូតផ្សេងៗរបស់ច្បាប់ ។ ដូច្នេះ
គាត់បានចេញនូវសេចក្តីសន្និដ្ឋានថា Intellect យុត្តិធម៌
និងច្បាប់វាជាសទិសន័យនឹងគ្នា ។ សូ ក្រាត
ជាមនុស្សម្នាក់ដែលគោរពច្បាប់បំផុត
ព្រោះច្បាប់ជាកាតព្វកិច្ចរបស់ពលរដ្ឋគ្រប់រូប ហើយ
ពលរដ្ឋត្រូវតែទទួលខុសត្រូវរាល់ទង្វើរបស់ខ្លួន ។ម្យ៉ាងទៀត
ការបង្ហាញឲ្យឃើញនូវភាពត្រឹមត្រូវមួយទៀត អំពីច្បាប់
និងយុត្តិធម៌គុណធម៌ព្រមទាំងអំពើល្អដែលផ្តល់ផលប្រយោជន៍ទាំងអស់នេះ
អាចចាត់ទុក ក្នុងចង្កោមដែលមានមូលដ្ឋានពីចំណេះដឹង និងការអប់រំល្អ
។ទស្សនៈខុសគ្នាអំពីសុជីវធម៌ច្បាប់នយោបាយ
ហើយនឹងការអនុវត្តន៍ជាក់ស្តែងរបស់ រដ្ឋាភិ បាល
ហើយមិនមែននៅតែក្នុងរបបប្រជាធិបតេយ្យ (Democracy) ប៉ុណ្ណោះទេ
សូម្បីតែនៅក្នុង របបគណាធិបតេយ្យ(Oligarchy) របបទុជនាធិបតេយ្យ (Tyranny)
អភិជនាធិបតេយ្យ (Aristocracy) ផងដែរ ។សូក្រាត បានតិះទៀន
នូវរាល់កំហុសទាំងឡាយរបស់រដ្ឋដែលគ្មាន ភាព
សច្ចៈបង្ហាញពីហេតុផលឲ្យបានច្បាស់លាស់ឡើយ ។
ចំណេកឯទស្សនៈទ្រឹស្តីនយោបាយវិញការបកស្រាយរបស់សូក្រាតពុំមានលក្ខណៈដូចទៅ
នឹងការបកស្រាយរបស់អ្នកបា្រជ្ញដទៃឡើយ ។ រដ្ឋដែលរីកចម្រើន
គឺដោយសារច្បាប់ដឹកនាំ ។គាត់បានឲ្យតំលៃយ៉ាងខ្លាំងរបស់ពួកអភិជនា
ធិបតេយ្យ (Aristocracy) ហើយបដិសេធនូវការដឹកនាំ បែបប្រជាធិបតេយ្យជ្រុល
ដែលជាកត្តាធ្វើ ឲ្យ ប្រទេសជាតិជួបនូវវិបត្តិ
ជាច្រើនរហូតរលាយដល់រដ្ឋាភិបាលនោះតែម្តង។
សូក្រាតឃើញភាពអសមត្ថភាពរបស់មេដឹកនាំប្រជាធិបតេយ្យនាសម័យនោះ។អ្នកដឹក
នាំត្រូវ តែមាននូវចំណេះដឹងយល់ដឹងច្រើន ហើយការទាមទារនេះ
គឺគំនិតចំបងរបស់សូក្រាត ស្តីអំពី សុភវិនិច្ឆ័យរបស់រដ្ឋាភិបាលនិងសិទ្ធិ
ជាកត្តាចាំបាច់ដំបូងដែលមានការពាក់ព័ន្ធ ចាំបាច់ទៅគ្រប់
ទម្រង់គ្រប់គ្រងនយោបាយទាំងអស់ ស្តេចទាំងឡាយនិងអ្នកដឹកនាំទាំងឡាយ
ត្រូវមានលក្ខណៈ
ចាំបាច់ជាច្រើនដូចខាងលើមិនមែនសំដៅទៅលើតែមនុស្សពាក់ម្កុដនិង
គ្រឿងអលង្ការពេញខ្លួន ឬមិនមែនសំដៅទៅលើ តែមនុស្សដែលគេជ្រើសរើស
ដោយសារមានទ្រព្យសម្បត្តិច្រើន ឬប្ញកពាខ្ពស់សមរម្យ ឬមិនមែនសំដៅទៅលើមនុស្ស
ដែលបាន អំណាចដោយសារកម្លាំងអាវុធនិងអំពើហិង្សាពូកែភូតភរនោះទេ
ក៏ប៉ុន្តែចាំបាច់ត្រូវការអ្នកមានសមត្ថភាដឹកនាំនិងគ្រប់គ្រង
។ការតិះទៀនគំនិតនយោបាយស្តីអំពីចំណេះដឹង ក្នុងការដឹកនាំដែលត្រូវមាន
នោះបានងាក ចេញឆ្ងាយអំពីគោលការណ៍នានា របស់ប្រជាធិបតេយ្យ
ពួកគហបតីរបស់ពួកអេលីត និងរបស់ ពួក ផ្តាច់ការ ។
សូក្រាតតិះទៀនរបបផ្តាច់ការខ្លាំងជាងគេបំផុត ។
ក្នុងគំរោងនៃគំនិតនយោបាយរបស់សូក្រាតបានបង្ហាញនូវភាពមានសមត្ថភាពក្នុងការ
ដឹកនាំ ចេះវិធីសាស្រ្ត និងចំណេះដឹង ដែលចាំបាច់សម្រាប់ដឹកនាំ
ពោលគឺគោលការណ៍សំខាន់ៗ ទាំង អស់នៃសមត្ថភាព នៃការគ្រប់គ្រងមិនតែប៉ុណ្ណោះ
នៅក្នុងគំរោងគំនិតនយោបាយ បានព្យា យាមពន្យល់ទ្រឹស្តីខ្លះ
និងបង្កើតនូវមូលដ្ឋាន នៃសុជីវវិនិច្ឆ័យ ហើយនឹងខ្លឹមសាររបស់រដ្ឋ ។ ដោយ
មានជំនឿជឿជាក់លើគំនិត និងចំណេះដឹងរបស់ខ្លួន
ស្គាល់ច្បាស់ថាអ្វីជាយុត្តិធម៌ជាច្បាប់ ហើយ នឹងធ្វើជាគំនិតសុភវិនិច្ឆ័យ
ក្នុងការដឹកនាំគ្រប់គ្រង ចំណែកសូក្រាត ជាច្រើនលើកច្រើនសារ ធ្លាប់
បានប្រឈមមុខគ្នា ជាមួយរដ្ឋអំណាច(ដូចរដ្ឋអំណាចប្រជាធិបតេយ្យ បែបផ្ទាល់
និងរដ្ឋអំណាច ផ្តាច់ការ) ក្នុងគោលបំណងព្យាយាមបញ្ចូល
នូវឥទ្ធិពលទៅលើគូបដិបក្ស និងបញ្ចូលនូវនយោ បាយតិះទៀន
ដ៏ល្បីល្បាញរបស់គាត់ ។
ក៏ប៉ុន្តែចុងបញ្ចប់សូក្រាតត្រូវតែផឹកថ្នាំពិស ។ ការកាត់ ទោសសូក្រាត
ដោយមេដឹកនាំក្រុងអាតែនដែលកាន់របបប្រជាធិបតេយ្យបានចោទប្រកាន់
ថាគាត់មិនជឿព្រះ មិនគោរពច្បាប់ និងបំផ្លាញអនាគតយុវជន ។ ការកាត់ទោស
ប្រហារជីវិត ពុំបាន ធ្វើឲ្យសូក្រាតតក់ស្លុតឡើយ ផ្ទុយទៅវិញ
គាត់នៅតែមានជំនឿទៅលើគោលការណ៍របស់គាត់ មិនរំលោភច្បាប់
មិនធ្វើអ្វីដែលឆ្លើយតបនឹងភាពគ្មានយុត្តិធម៌ដោយអំពើអយុត្តិធម៌ឡើយ ហើយ
គាត់បានបដិសេធ ចំពោះការជួយគាត់ឲ្យរត់ចេញពីគុក ។មរណៈភាពរបស់សូក្រាតបានលេច
ឡើងនូវចំណោទជាច្រើនរាប់មិនអស់ ស្តីអំពីការគំរាម គំហែងដល់បញ្ញាវន្ត
ដែលកំពុងតែចូលរួមក្នុងកិច្ចការនយោបាយ ។ ទ្រឹស្តីរបស់សូក្រាត ជិវិត
របស់ គាត់និងមរណៈភាពរបស់គាត់បានធ្វើឲ្យមានការចាប់អារម្មណ៍ជាខ្លាំងផងដែរ
មកលើអ្នក បា្រជ្ញ ដែលទទួលស្គាល់ស្នាដៃនិងគំនិតរបស់គាត់ជំនាន់ក្រោយៗ
ថែមទាំងបាន ជះឥទ្ធិពល យ៉ាងខ្លាំង ទៅលើទំព័រប្រវត្តិទស្សនវិជ្ជា
និងគំនិតនយោបាយ ។ ឥទ្ធិពលសូក្រាតបានសម្តែង ឡើង
នូវជ័យជំនះដ៏ធំធេងរបស់គាត់ ក៏ដូចជារបស់ប្រជាជនក្រិចទាំងមូល
ស្តីអំពីគំនិតនយោ បាយ និងច្បាប់ ដូចជាទស្សនៈនយោបាយរបស់ ផ្លាតូ
ហើយនឹងនយោបាយវិទ្យា របស់លោក អារីស្តូត
៕វិធីសាស្រ្តបង្រៀនរបស់សូក្រាតhttp://4.bp.blogspot.com/-tgBVVs2W2v4
/UKT-RqLTbKI/AAAAAAAAAS8/u4MOBTi9Hak/s640/socrates.jpgសូក្រាត
មានវិធីបង្រៀនពីរយ៉ាងគឺ សិល្បៈបង្កើតគំនិត និងការចំអក ។ សូក្រាត
ប្រើវិធីបង្កើត គំនិត ចំពោះមនុស្សសាមញ្ញ ដែលមិនចេះអួតអាង
ហើយដឹងថាខ្លួនគ្មានចេះអ្វីសោះ ។ សូក្រាត ប្រើវិធីចំអកចំពោះពួកសូហ្វីស
(ពួកទស្សនវិជ្ជាមួយក្រុមដែលប្រឆាំងនឹងទស្សនវិជ្ជារបស់ សូក្រា ត)
ពួកនេះអួតអាងមានជំនឿថា ខ្លួនមានចំណេះជាសកល ។
ឃ្លាចំបងរបស់សូក្រាតស្តីពីទស្សន វិជ្ជាគឺ «ខ្ញុំដឹងតែមួយមុខគត់
គឺគ្មានចេះអ្វីសោះ»
៕ទស្សនវិជ្ជារបស់សូក្រាត-ត្រូវយល់ពីដំណើរប្រព្រឹត្តទៅនៃធម្មជាតិ
។-ត្រូវយល់អ្វីដែលនៅជិតយើងមុននឹងយល់អ្វីដែលនៅឆ្ងាយពីយើង។
-ត្រូវស្គាល់ខ្លួនឯងដោយខ្លួនឯង។-ត្រូវដុះខាត់ព្រលឹង(ចិត្ត)
ឲ្យបានប្រសើរជាងដុះខាត់សរីរៈ។-ត្រូវនិយមប្រើពាក្យថា
«ខ្ញុំមិនចេះអ្វីសោះ»។-ត្រូវជជែកគ្នាដើម្បីរកការពិតព្រោះការជជែក
ជាវិធីបង្កើតគំនិត។-លទ្ធផលដែលល្អ
ជាលទ្ធផលដែលបានទទួលការរិះគន់រួចហើយ។សូក្រាតពោលថា «ពុំមានអ្នកណាម្នាក់
កាចដោយចេតនាទេ។ មនុស្សម្នាក់ៗសុទ្ធតែមានបំណ ងល្អ តែបើប្រែជាអាក្រក់វិញ
គឺពិតជាមានបុព្វហេតុ ដូចជាបុព្វហេតុផ្ទាល់ខ្លួន ឬក្រៅខ្លួន» តែ
ចំពោះបា្លតុងវិញយល់ថា «មនុស្សកើតមកមានអាកប្បកិរិយាខុសៗ គ្នា ខ្លះល្អ
ខ្លះអាក្រក់ ខ្លះ ស្លូត ខ្លះកាចតាមនិស័យពីធម្មជាតិ» ។
ក្នុងតំលៃសីលធម៌ សូក្រាត ចេញមុខប្រឆាំង នឹងពួក សូហ្វីសជាពួកពូកែអួត
ដែលចូលចិត្តយកពាក្យសំដីទៅប្រើផ្លូវខុស ហើយធ្វើអាកប្បកិរិយាដូចជា
អ្នកចេះដឹងច្រើន។សូក្រាតជាមនុស្សថ្មី ចំឡែកដែលបានក្លាយជា
ទស្សនវិទូគំរូមួយរូប សម្រាប់មនុស្សជំនាន់ ក្រោយ ។ គេតែងនិយាយថា «សូក្រាត
ជាមនុស្សនៃក្រុងអាតែន ដែលមានរូបអាក្រក់ ហើយល្អ ជាងគេបំផុត» ៕
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !